„Matematyka jest alfabetem za pomocą, którego Bóg opisał wszechświat”- słowa Galileusza stały się hasłem przewodnim Dnia Nauki, który odbył się 14 marca 2017 roku w ZSG w Obrze z okazji Międzynarodowego Dnia Liczby Pi. Pomysłodawczynią tego przedsięwzięcia była Pani Dyrektor Elżbieta Błaszczyk.
Nasze spotkania z Nauką rozpoczęliśmy od udziału w przedstawieniu pt: „Urodziny Ludolfiny”. Uczniowie z klas II a i II b gimnazjum pod kierunkiem pani Marty Poniedziałek przybliżyli historię tej liczby oraz jej drogę do współczesności. Występując na scenie, opowiadali o szkolnej codzienności i kłopotach z obliczeniem zadania domowego. Podczas wyliczeń zdarzyła się niecodzienna sytuacja- ich świat odwiedziły osobistości z matematycznego świata z Ludolfiną ( liczbą π) na czele. Młodzi aktorzy wcielali się w postacie, które odegrały znaczącą rolę w odkryciu i ustaleniu tej niesamowitej liczby, bez której nie można mówić o obliczaniu pola koła, długości okręgu czy objętości kuli. Usłyszeliśmy więc o starożytnych Egipcjanach, Babilończykach, o Archimedesie, a później o matematykach takich jak Leonard Euler, William Jones czy Ludolf van Ceulen- pomysłodawca imienia naszej bohaterki. W trakcie przedstawienia można też było poznać zasady mnemotechniki autorstwa Antoniego Cwojdzińskiego czy posłuchać wiersza Liczba π, który napisała sama Wisława Szymborska.
Spektakl wprowadził nas w świat matematyki, stąd też kolejnym punktem Dnia Nauki były warsztaty matematyczne prowadzone przez panią Marię Matyla. Członkowie koła matematycznego przygotowali bryły zbudowane z sześcianów zrobione metodą origami. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość poznania metody origami i wykonanie własnego czworościanu.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty przyrodnicze prowadzone przez uczniów pod kierunkiem pani Ewy Petras i pani Edyty Milanowskiej. Były one adresowane do uczniów klas 2-5 SP. Doświadczenia przyrodnicze polegały m.in.: na wykrywaniu skrobi w produktach spożywczych, badaniu składu powietrza atmosferycznego, obecności ciśnienia atmosferycznego i hydrostatycznego, różnic w gęstościach cieczy, działaniu wiatraka i turbiny wiatrowej- wytwarzanie energii odnawialnej, budowie i erupcji wulkanu. Przyrodnicy wyjaśniali zagadnienia związane z napięciem powierzchniowym, właściwościami fizycznymi ciał, grawitacją i antygrawitacją, przyciąganiem elektrostatycznym. Zaprezentowali, jak i dlaczego działa „Odrzutowy balonik”, czy „Balonowa karuzela”. Młodsi koledzy dowiedzieli się m.in., że woda ma skórę i szukali odpowiedzi na pytanie: Czy możemy umyć się tylko wodą? Uczniowie byli bardzo dociekliwi, zadawali mnóstwo pytań, sami próbowali przeprowadzić doświadczenie.
Uczniowie klas III Gimnazjum pod opieką pani Doroty Brzezińskiej i pana Pawła Rychłego zaprosili kolegów i koleżanki z 6 SP i I-II Gimnazjum do laboratorium fizycznego. Wykorzystując najprostsze substancje i przedmioty codziennego użytku (balony, sodę, skrobię ziemniaczaną, olej, sól, pieprz, suszarkę, świeczki, puszki itp.) wprowadzali w świat gęstości, podciśnienia, składu powietrza, korytarzy powietrznych, mieszanin, reakcji substancji, właściwości fizycznych i chemicznych otaczającego świata. Niektóre z doświadczeń wymagały bardziej profesjonalnego sprzętu, choćby maszyny elektrostatycznej, elektroskopu, ogniwa fotowoltaicznego, modelu turbiny wiatrowej- dzięki którym poznawano właściwości pola elektrostatycznego, ładunków elektrycznych i zamiany energii. Młodzi naukowcy zgodnie przyznali, że zdobywanie i przekazywanie wiedzy może być absorbujące.
Kolejną atrakcją tego Dnia były zajęcia ornitologiczne prowadzone przez doktorantów z UAM w Poznaniu. Składały się one z dwóch części: teoretycznej (prezentacja) i praktycznej (np. obrączkowanie ptaków). Bardzo dziękujemy podopiecznym pana profesora Piotra Tryjanowskiego za ciekawy przekaz treści wzbogacony pokazem.
Na koniec uczniowie odbyli podróż w kosmos, odwiedzając mobilne planetarium. Dzień był pełen wrażeń, bogaty w doświadczenia, zdobywanie i dzielenie się wiedzą i na pewno kiedyś zostanie powtórzony.